Mindfulness

Væren

Væren

Mindfulness er en metode til at blive nærværende og lade situationen være som den er. Metoden har vist sig at være en effektiv hjælp til at håndtere stress. Læs artikel om hvad forskeren siger!

“Mindfulness har givet mig glæden tilbage i livet! Efter en hård periode med stress, angst og depression, har kurset i mindfulness været den afgørende faktor for, at jeg nu har det rigtig godt.” Charlotte, Aalborg.

Stress er en tilstand der opstår i krop og psyke, når man oplever belastning. Stress er skadeligt for helbredet, og en tilstand som ca. 43 % af erhvervsaktive danske mænd oplever dagligt!

Mindfulness – træning, når det passer dig. Mandage kl. 17 i Adelgade

Mindfulness praksis holdes dejligt ved lige sammen med andre. Du er også velkommen, selvom du ikke har prøvet mindfulness før.

Du bliver guided i opmærksomhed på åndedrættet og kroppen og vi taler lidt om, hvordan vi kan bringe mere nærvær ind i vores daglige liv. Du kan bruge træningen som en hjælp til at håndtere evt. stress eller belastning.

Vi mødes mandag kl. 17-18 i Adelgade 60, 6. sal, København K. Ring på hos Integrativ Udvikling. Tag en ven med gratis.

Pris: 100 kr pr. gang. Klippekort 400 kr for 5 gange. Kom første gang til halv pris. Studerende altid halv pris.

Tilmelding Ja tak – jeg vil gerne deltage i Mindfulness eller SMS til 28802588

Introduktion til mindfulness i virksomheden

ForedragVedMereteInviter Center for Trivsel til at holde foredrag og lave en smagsprøve på mindfulness på virksomheden. Så ved I mere om, hvordan redskabet kan hjælpe virksomhedens medarbejdere til at løse de daglige opgaver til gavn for virksomhedens vækst og medarbejdernes arbejdsglæde. Se video om hvordan en medarbejder oplevede smagsprøven.

”Nærvær, mindfulness, stresshåndtering – kært barn har mange navne. Det er et faktum, at de mindfulness-kurser, regionen har udbudt (ved Center for Trivsel), har været en meget stor succes både med hensyn til deltagerantal og med hensyn til deltagernes udbytte af kurserne.” Per Christiansen, regionsdirektør i Region Nordjylland.

Mere om mindfulness

være med det som er nærværMindfulness betyder at være opmærksom på en særlig måde: bevidst, i det nuværende øjeblik og uden at dømme. Jon Kabat-Zin

Mindfulness henviser til en dobbeltbetydning:

  • Være opmærksom på hvad der foregår i vore hjerner – eller hvad vore hjerner opfanger, der foregår – og hvordan vi bedst bruger vore kognitive færdigheder i egen og andres tjeneste.
  • Kende til et sæt af værdier og grundindstillinger i vore hjerter, som vi bevidst vælger at gå på arbejde med, som vi går til opgaver, dialoger, fremtiden med og som organisationen kan navigere efter.

”Mindfulness” henviser desuden såvel til tilstanden mindfulness (evnen til at være mindful) som til træningen af mindfulness, dvs. en regelmæssig praksis af metode og indstilling.

Mindfulness i Organisationer side 40-41

Værdier

”I din smerte finder du dine værdier – og i dine værdier finder du din smerte”. Værdier er ikke mål eller objekter, der kan opfyldes. De er snarere en rettesnor for dine handlinger, en retning på dit liv. Du kan tjekke om du har fat i en værdi ved at spørge, om denne værdi stadig ville give mening for dig, hvis du var 90 år gammel og så tilbage på dit liv. Værdier kan praktiseres her og nu uden hensyntagen til fysisk formåen, andres mening eller følelser og tanker.

Hvis du er startet på kursus i mindfulness for at arbejde med et bestemt problem i dit liv, en lidelse eller en tilbagevendende problematik – f.eks. stress, så kan det give mening, at du formulerer, hvad det er for potentialer i dit liv, hvilke værdier, den spærrer for. Mindfulness kan ikke fjerne smerten, men kan hjælpe os med at være tilstede i det liv, der er vores, og dermed beskæftige os med det, der er værdifuldt.

Grundindstillinger i mindfulness

Mindfulness er en måde at leve vores liv på – og gå på arbejde, hvor vi

  • I mindre grad vurderer vores oplevelser som gode/dårlige, behagelige/ubehagelige, rigtige/forkerte
  • Optræner tålmodighed og accept af det, der er – også når det ikke umiddelbart svarer til det, vi ønsker!
  • Ser verden med friske øjne – med begynderens sind
  • Har tillid til omgivelserne og finder fred i os selv
  • Lader alt være som det ER (det er der jo i forvejen)
  • Lever og arbejder ud fra mere Væren frem for Gøren.

Dette er et alternativ til at leve sit liv…

  • Ud fra automatpiloten og vanens magt
  • Med fokus på fortiden, fremtiden eller hvad andre mennesker tænker
  • Ved konstant at vurdere oplevelser og måske komme til at miste mange små øjeblikke
  • Med udpræget utålmodighed og rastløshed og forcere tingene før de er modne
  • Med angst og ufred indeni
  • Med skyklapper for øjnene og uden reel mulighed for at tænke og skabe nyt!