Mindfulness for kreative sjæle

mindfulnesskursus

Mindfulness for kreative sjæle

Du kender det godt: du farer rundt fra morgen til aften for at få alle ender til at nå sammen. I familien, i fritidslivet og på arbejdet. Du klarer det stort set til alles tilfredshed, men du har for travlt! Og hvor bliver kreativiteten af, når du har travlt?

Den gode nyhed er, at vi kan hjælpe os selv til at leve bedre med travlheden ved at træne mindfulness – og derved give kreativiteten bedre vilkår midt i travlheden.

Mindfulness til kreative sjæle

Center for Trivsel tilbyder et kursus i mindfulness specielt for mennesker, der arbejder professionelt med kreative processer. Deltagerne testes mht. stress, mindfulness-færdigheder samt kreativitet, før kurset går i gang samt efter kurset mhp. at se i hvilken grad, mindfulness har gjort en forskel.

Kurset varer 8 uger. Der er 2 timers undervisning pr. uge. Deltagerne påtager sig at lave mindst 15 minutters formel mindfulness træning om dagen i de 8 uger. Der bliver lagt videoer på YouTube, som deltagerne kan træne sammen med.

Pris og tilmelding

Det koster 2.600 kr. + moms at deltage. Der er max 12 pladser på kurset. Kurset oprettes ved 6 tilmeldinger. Kurset afholdes tirsdage kl. 10-12. Tilmelding på mail til post@center-for-trivsel.dk

Nervesystemet og stress

Nøglen til ro, nærvær og dermed kreativitet ligger i nervesystemet: Stress giver stresshormoner i hjernen. Stresshormoner gør bl.a. at man kører på ”auto-pilot”, søger nemme løsninger og oplever ”tunnelsyn”. Det er naturligt og det giver mening, hvis man befinder sig i en position, hvor man er truet. Problemet ved denne tilstand er, at man på langt sigt bliver syg af det. Og selv på kort sigt mister man noget af den brede, åbne nyskabende tilgang til verden, som er grobund for at kreativiteten blomstrer, når man har stresshormoner, der pumper rundt i hjernen.

Mindfulness påvirker den ”afspændende del” af nervesystemet (parasympaticus). Det sker via vejrtrækning og bevidst opmærksomhed. Der er allerede lavet omfattende forskning, der viser, hvordan mindfulness virker i forbindelse med stress. Jon Kabat-Zin har f.eks. vist, at man kan se en positiv forandring i hjernen efter 8 ugers mindfulness træning i 30 minutter pr. dag.

Mere info

Ring til Merete Lindholmer på 28 80 25 88 hvis du vil høre mere