Trivsel med mindfulness

Fokus 109

Nærvær

Effekten af mindfulness er forøget ro, en følelse af større personligt overskud og kvalitet i livet.

På arbejde afføder det  bl.a. evnen til at håndtere travlhed og stress,  øget effektivitet og bedre arbejdsklima.

Efter kursus i mindfulness siger Lise B.: ”Ting, der før kunne tage en måned at få færdig, afslutter jeg nu på en eftermiddag, fordi jeg fokuserer.” afsnitsledende radiograf, Sygehus Himmerland.

Book et kursus til virksomheden eller til en stress-ramt medarbejder

Ja tak – lad mig høre mere om et kursus til virksomheden.

Det får du på kurset

  • Guidede mindfulness træninger
  • Erfaring med at praktisere mindfulness med forskelligt fokus
  • Støtte til at omsætte mindfulness til et redskab i din hverdag
  • Viden om teorien og filosofien bag mindfulness

Udbytte af kurset

Merete holder foredragKurset kan være starten til at mærke sig selv, kende egne grænser og stille krav og forventninger til sig selv og omgivelser, der matcher ens kapacitet. Se video om hvad mindfulness gør for os på jobbet.

Karen Melchior , koncern IT, Region Nordjylland udtalte efter kurset: ”Jeg er blevet mere bevidst om mine valg og være nærværende, hvor jeg er.”

Udbyttet af kurset er således

  • Forøget evne til at håndtere travlhed, forandring og stress – og dermed mindsket risiko for at køre på ”auto-pilot” eller for at miste sin åbenhed og kreativitet.
  • Forøget evne til at støtte medarbejdere og kolleger i at håndtere travlhed – og dermed hjælpe til et positivt arbejdsmiljø.
  • Redskaber til at bevare fokus midt i travlhed og kaos – og dermed forøget effektivitet.
  • Redskaber til prioritering af hverdagens opgaver – og dermed forøget skarphed på det vigtige.
  • Redskab til støtte/videreudvikling af følelsesmæssig intelligens – og dermed forbedrede relationer.

Mindfulness-træning kan understøtte det at bryde med vaner, som er usunde for os, og fokusere på det, vi kan påvirke i stedet for det, som ikke er til at ændre. Kognitiv metode hjælper den enkelte med at ændre små vaner i hverdagen, der måske kan skabe store forandringer i livet. Såvel mindfulness som kognitiv metode er metoder, der er gennemtestede og har bevist deres værd i forhold til at bearbejde bl.a. stress.

Praktisk

Kurset kan rekvireres som individuelt kursus og til virksomheden.

Ring og hør nærmere på 28 80 25  88.

 

Referencer

Kursuslederen har erfaringer med at træne mindfulness for (stressramte) medarbejdere og ledere bl.a. på Region Nordjylland, i forsvaret, i flere kommuner samt i private virksomheder. Se her hvad de siger

Grundprincipperne

Læs lidt om grundprincipperne i mindfulness her. Og begynd allerede nu at tune ind på forløbet:

Være med det som er

Være med det som er

Mindfulness er en måde at leve livet på hvor vi –

  • I mindre grad vurderer vores oplevelser som gode/dårlige, behagelige/ubehagelige, rigtige/forkerte
  • Optræner tålmodighed og accept af det, der er
  • Ser verden med friske øjne – med begynderens sind
  • Har tillid til omgivelserne og finder fred i os selv
  • Ikke stræber efter noget bestemt mål med træningen
  • Lader alt være som det ER (det er der jo i forvejen)
  • Lever ud fra mere Væren frem for Gøren.

Dette er et alternativ til at leve sit liv…

  • Ud fra automatpiloten og vanens magt
  • Med fokus på fortiden og fremtiden
  • Ved konstant at vurdere oplevelser og måske komme til at miste mange små øjeblikke
  • Med udpræget utålmodighed og rastløshed og forcere tingene før de er modne
  • Med angst og ufred indeni

”Målet med mindfulness, hvis man kan sige at der er et mål, er helt enkelt at opleve, hvad der er til stede fra øjeblik til øjeblik. Fordi det eneste øjeblik du nogensinde har til at lære eller til at se eller føle noget, til at udtrykke følelser af nogen art eller respondere på en begivenhed, til at vokse eller hele, er NU. Fordi det er det eneste øjeblik nogen af os nogensinde har. Det er kun NU du er her, det er kun i dette øjeblik, at du lever.” Jon Kabat-Zinn.